week 13, 26 t/m 29 maart 2012 - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu week 13, 26 t/m 29 maart 2012 - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu

week 13, 26 t/m 29 maart 2012

Door: Jack van Eekelen

Blijf op de hoogte en volg Jack

02 April 2012 | Canada, Aylmer

Vrijdag, 30 maart 2012 Werkweek.
Maandag. 26 maart
Het is vroeg in de morgen. Alle lichten zijn nog uit en loop om 5 uur binnen in de stal (the Burn). Ik zorg voor het jongvee. Ze moeten op tijd op gestrooid worden, krijgen een graanmengsels met kracht voer en luzerne hooi. Vervolgens is die morgen weer een kalfje geboren en die moet ik straks leren melk drinken. De biestmelk is de eerste melk van de koe, voor een goede weerstand van het kalf op latere leeftijd is het voornaam dat het kalf voor 4 uur na de geboorte de eerste biestmelk heeft. Na dat dit gebeurt is en alle andere kalveren ook gevoerd zijn gaan we eten.
Na het eten zijn we naar een vervallen boerderij geweest, de zelfde als eerst. Deze schuur heeft de Fam. Schipper gekocht omdat die bij een perceel grond hoorden, hier stond ook een huis bij. Het huis is verkocht en heeft een aparte huiskavel gekregen. Gerald verkoopt wat hout aan mensen die er in geïnteresseerd, dit zijn mennonieten. Hier kom ik later op terug.
Uit de vervallen boerderij zijn is nu al het goede hout verwijderd voor de kalveren hokken. En nu het sloopbedrijf bellen. ‘Sloop bedrijf bellen zij’ Zij Gerald. Wat doen jullie toch moeilijk in Nederland. Ik zorg dat de wind goed staat en dat de buren weten dat ik zelf de brand aansteek zodat ze geen brandweer bellen en laat vervolgens alles uitbranden. Opgeruimd staat netjes!!!
Om 16:00 zijn we weer koeien gaan melken en waren we om half 8 binnen.
Dinsdag 27 maart
Dinsdag heb ik ochtends het algemene stalwerk gedaan en zijn we heel de dag bezig geweest met jongvee doorschuiven, dit doen we omdat anders het jongvee te groot word voor het hok. Om 16:00 zijn we gaan melken en ben ik met Abe meegelopen en heb uitgelegd gekregen hoe ik er voor zorg dat er altijd op tijd nieuwe koeien zijn bij de melkstal. We melken met 3 mensen, 2 in de melkstal en 1 persoon drijft de koeien in de wachtruimte en zorgt dat de terug komen in het goede stal. Bij het koeien opdrijven zorg je er ook voor dat het voer aangeschoven is, de boxen schoon zijn en dat de mestschuif die over de looproosters loopt aanstaan.
Woensdag 28 maart
Na ik vanmorgen het algemene werk erop zat hebben we de zaaimachine tevoorschijn gehaald, hierbij hebben we hem gesmeerd en gezorgd dat hij goed staat om luzerne mee te zaaien. Daarna hebben we de band gemaakt van de voermengwagen want die was lek gereden. Toen deze gemaakt was heb ik van Henri uitgelegd gekregen hoe ik de drogen koeien moet voeren en wat voor voer ze krijgen. De drogen koeien zijn koeien die drachtig zijn van een vaars of stier kalf. 4 tot 6 weken voor afkalven worden de koeien niet meer gemolken en stoppen ze vanzelf met melk produceren. Vervolgens hebben de koeien gemolken en zat het werk erop.
Donderdag 29 maart
Morgens heb ik mijn algemene werkzaamheden gedaan (jongvee verzorgen) en ben daarna luzerne gaan zaaien. Dit was 18 hectaren. Voor dat ik kon zaaien is er de afgelopen dagen eerst mest over het land gereden, de grond is om geploegd met een schijven er en vervolgens 15 cm los gewoeld. Toen ik aan het zaaien was kwam ik nog een hert tegen, ik heb nog net op tijd een foto kunnen maken.
Vrijdag 30 maart
Vanmorgen heb ik mee de koeien gemolken en zijn ik er Gerald tot half bezig geweest om het laatste luzerne mengsel op te zaaien. Langs de buiten ronden hebben we de zaaimachine leeg gezaaid en zijn vervolgens naar een koeien veiling gereden. Dit was zeer mooi om te zien. Ze praten super snel en zo proberen ze er een show van te maken. De koeien werden per opbod verkocht. De veilig heten Walker Dairy Sales, hier worden elke laatste vrijdag van de maand koeien verkocht. Nu werden de koeien van de buurman verkocht en melkkoeien en vaarzen uit Amerika. Ook verkochten de mennonieten nog wat jongvee, hiervan lag de kwaliteit echter wel een stuk lager.
Ook heeft het bedrijf nog 500 stuks melkvee, na de veiling heeft Gerald de boerderij laten zien. Alles was hier super in orde. hierna zijn we naar huis gereden en op de terug weg ging het regenen, mooi optijd alles gezaaid!! ik heb voor het jongvee gezorgd en toen het werk af was heb was het weekend !!

het weekend verslag en de foto's komen er aan!

  • 02 April 2012 - 18:43

    Yvonne:

    Hoi Jack. Heb je ook foto's gemaakt van hun trekkers/werktuigen. die zijn vast groter dan hier ...
    groetjes:

  • 02 April 2012 - 19:04

    Melissa:

    Heej buurman!

    Klinkt allemaal goed! Leuke foto's al! Het zal wel een flinke boerderij zijn daar. Heel veel plezier nog!

    Groetjes Melissa
    (het overbuurmeisje :p)

  • 02 April 2012 - 19:06

    Yvonne:

    nog een vraagje ...
    hebben ze daar ook zo'n indrukwekkende pick-up wagen?
    We zien het allemaal nog wel via de foto's.

  • 03 April 2012 - 05:46

    José:

    Eindelijk weer een leuk verslag! De foto die is genomen onder de koeien is mooi. Ben benieuwd hoe je pasen gaat doorbrengen. Waarschijnlijk kennen ze daar alleen eerste paasdag en is maandag weer een werkdag. Hahahahaha en wij hier maar lekker lang weekend vieren :)(vrijdag t/m maandag!) Tot snel via mail of skype. XXX

  • 03 April 2012 - 09:12

    Marie-Louise:

    Hoi Jack,
    Je hebt al een heel verslag bij gehouden, leuk om te lezen wat je allemaal doet daar.
    Ook al veel foto's
    We blijven op de hoogte.
    groetjes Marie-louise

  • 03 April 2012 - 11:03

    Jan:

    Haai Jack,

    Je kunt danwel gaan zaaien maar als die grote Bambi dan langs komt is het zo weg. Of heeft de boer een jachtvergunning?
    Leuk dat er foto's bij staan. Ben benieuwd naar de volgende. Succes en werk ze.

    Groetjes uit Tilburg

  • 03 April 2012 - 11:28

    José:

    Ja Jack, ik zie de oogjes van Jan al fonkelen ... hij ziet in gedachten Bambi al op de BBQ liggen!

  • 03 April 2012 - 17:04

    Anita:

    Hello Jack

    Wat is voor een gebouw op je laatste
    foto met dat MUSTANG
    logo?
    Gr Moeder uit Noordhoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Aylmer

Jack

-

Actief sinds 09 Maart 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 25921

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 16 Mei 2012

Jack in Canada!!

Landen bezocht: