week 17 2 mei t/m 5 mei 2012 - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu week 17 2 mei t/m 5 mei 2012 - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu

week 17 2 mei t/m 5 mei 2012

Door: Jack van Eekelen

Blijf op de hoogte en volg Jack

05 Mei 2012 | Canada, Aylmer

2 mei t/m 5 mei 2012

woensdag 2 mei 2012

na dat alle algemene werkzaamheden erop zitten begin ik de jongvee hokken uit te mesten. Als het 16:00 begin ik te melken. het is vandaag een bewolkte dag en 17 graden.

donderdag 3 mei 2012.

Vandaag is het super benauwd weer. Het is 27 graden en de zon schijnt volop. In de ochtend begin ik weer met het uitmesten van de jongveestal. In de middag kom ik een lekkage tegen in de hydroliek slang van de knijpbak die ik gebruik bij het uit mesten. Gerald zegt, ‘Schroef hem maar los en schuin tegen over kunnen ze een nieuwe slang voor persen, ga er maar alleen met de qaud naar toe. Dit is goed voor je Engels’. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik op weg naar de Winkel om een nieuwe slang te persen.
Toen dit gebeurt was heb ik de nieuwe slang er weer opgeschroefd en ben ik verder gegaan met het uitmesten van de jongveestal. Om 16:00 ben ik weer gaan melken met Louis en Corne een drijft de koeien op. Corne was 12 toen hij van Nederland naar Canada verhuisde. Zijn vader heeft een appelgaard in Canada. Leuk om weer zo iemand te kennen die beide lande kent.
Vrijdag 4 mei 2012 (32 graden)
Vanmorgen heb ik mijn algemene werkzaamheden gedaan en heb ik Hack de veemanager even geholpen met koeien opsluiten. Vanmorgen kwamen ze embro’s in zetten bij koeien. (zie bijlage 1)
Hierna heb ik nog de zieke koeien stal bij gestrooid en zijn we gaan eten. Na het eten ben ik begonnen met het uitmesten van de laatste mest. Ook heb ik in de jongvee wei een hooibaal gebracht ik de trog (zie foto’s). na dat alles was uitgemest ben ik begonnen met het instrooien van de strooi stal. Na dat dit gedaan was heb ik nog een nieuw kalf wat net geboren is in een eenling box geplaatst, na dat de moeder gemolken was heeft het vaarskalf de eerste biestmelk gekregen. Ook werd er vandaag zand ik de boxen gereden bij groep 3. Hier staan de melkvaarzen.
Bijlage 1
Embryotransplantatie (ET, OPU en IVF)
Nadat een koe door de stier is gedekt of nadat ze kunstmatig is geïnsemineerd, zijn in haar eileider miljoenen zaadcellen aanwezig. Als dan uit de eierstok een eicel vrijkomt en in de eileider belandt, dringt één van die zaadcellen de eicel binnen. Daarmee begint de ontwikkeling van het embryo. Dat embryo wordt door de eileider voortgestuwd naar de baarmoeder. Die reis duurt bij de koe drie dagen. Na aankomst nestelt het embryo zich in de baarmoederwand. Voordat het daar vastzit, kan het uit de baarmoeder worden gespoeld en worden overgezet (getransplanteerd) in een andere koe. Dat is embryotransplantatie (ET).
Veeverbetering
Sinds het begin van de jaren 1980 wordt op Nederlandse melkveebedrijven ET toegepast om de veestapel te verbeteren. De dochters van de beste koeien werden daarvoor altijd al aangehouden. Maar koeien krijgen niet meer dan één kalf per jaar en de helft daarvan zijn stieren. De verbetering van de veestapel gaat dus langzaam: er zijn vele jaren mee gemoeid om enige vooruitgang van betekenis te bereiken. Bij ET worden bij de beste koeien embryo’s uit de baarmoeder gespoeld en overgezet in draagmoederkoeien. Die ontvangsters zijn zelf niet de beste productiedieren. Zo kan van de beste dieren een paar keer per jaar een kalf worden verkregen terwijl de mindere koeien geen eigen nageslacht voortbrengen.
Superovulatie
Tijdens de sexuele cyclus van de koe komt bij de eisprong (ovulatie) uit de eierstok normaal gesproken maar één eicel vrij. Dat aantal kan worden verhoogd door de koe met hormonen te behandelen. Daardoor kunnen bij de ovulatie wel tien tot twintig eicellen vrijkomen: superovulatie wordt dat genoemd. Zo’n koe wordt dan tweemaal of driemaal geïnsemineerd en een week later worden alle embryo’s uit haar baarmoeder gespoeld. Die worden vervolgens onder de microscoop uit het spoelwater opgevist en daarna deels direct bij ontvangsters ingebracht en deels ingevroren in vloeibare stikstof om later te worden geïmplanteerd bij andere koeien.
Donorkoe
Ella 17 is een grote stamboekkoe met een prachtige uier en prima productieresultaten. De Ella-stam is de trots van de veestapel. Maar deze Ella kreeg nog maar één dochter: Ella 18. Haar andere kalveren waren stieren. Zo schiet het niet op met de veeverbetering op het bedrijf. De boer besluit daarom tot ET. Het draaiboek van de KI-vereniging geeft de dagen aan waarop Ella moet worden ingespoten met hormonen voor het opwekken van de superovulatie. Ze wordt daarop hevig tochtig en twee keer geïnsemineerd, beide keren met een dubbele dosis sperma.
Spoelen
Zeven dagen later wordt haar baarmoeder gespoeld. Daarbij worden elf embryo’s gewonnen. Vier worden beoordeeld als ‘niet invriesbaar’ en ze worden direct overgezet in ontvangsters. Twee daarvan sterven af en de ontvangsters worden een paar weken later opnieuw tochtig. De ingevroren embryo’s worden, de een na de ander, ontdooid en ingebracht bij draagmoeders die spontaan tochtig zijn geweest. Negen maanden na het spoelen en de eerste transplantaties worden twee kalveren geboren. In de maanden daarna groeit dat aantal aan tot negen: vijf vaarsjes en vier stieren. Twee stiertjes worden aangekocht door de KI-vereniging. Daarvan heeft de een het gebracht tot KI-stier. Nadat een dochter van hem Nederlands kampioen werd in haar klasse, kon met veertigduizend inseminatiedoses niet meer worden voldaan aan de vraag naar zijn sperma.
Bron.
www.verberneboek.nl/landbouwhuisdieren/embryotransplantatie


  • 07 Mei 2012 - 17:38

    Annemiek:

    He Jack!

    Ik was even al je verhalen aan het lezen; je maakt wel een hoop dingen mee zeg!! Volgens mij zie en leer je daar heel veel.
    Wel schrikken wat er eerder gebeurd is zeg!

    Heel veel plezier en succes nog die laatste paar dagen en tot snel weer!!

    Groetjes, Annemiek :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Aylmer

Jack

-

Actief sinds 09 Maart 2012
Verslag gelezen: 789
Totaal aantal bezoekers 25919

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 16 Mei 2012

Jack in Canada!!

Landen bezocht: