week 14 2 april t/m 8 april - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu week 14 2 april t/m 8 april - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu

week 14 2 april t/m 8 april

Door: Jack van Eekelen

Blijf op de hoogte en volg Jack

09 April 2012 | Canada, Aylmer

Maandag 2 april 2012
Vandaag heb ik het algemene stalwerk gedaan en daarna hebben we de wekelijkse vergadering gehad. Hierbij worden alle knelpunten besproken en er word overlegd wie wat deze week gaat doen en waar op gelet moet worden. Hierbij kun je ook aangeven of er dingen zijn die vervangen moeten worden of verbeteren om te zorgen dat werkzaamheden beter verlopen. Na dat dit besproken is zijn ik en Henri twee koeien gaan wassen. Dit gebeurd omdat er 2 koeien beoordeeld worden op kwaliteit, dit heet vee beoordelen. Hierbij word gekeken wie de beste koeien heeft. Er mag een jonge melk koe mee doen en een koe die al meer van 4 keer heeft gekalfd. Toen dit gebeurt was heb ik de melkstal schoon gespoten en was de dag om.

Dinsdag 3 april 2012
Vandaag heb ik ochtends het algemene stalwerk gedaan en na het eten hebben we een paar palen in de olie gezet, deze komen straks in de grond te staan en om er voor te zorgen dat ze niet te snel weg rotten zorgen dat ze geolied zijn. De palen worden straks gebruikt voor de jongvee afrastering.
Na de middag hebben 2 koeien van gisteren geschoren en heb ik foto’s gemaakt van het bedrijf. Verder heb ik nog huiswerk gemaakt en ben ik voor het vee gezorgd.

Woensdag 4 april 2012
Vanmorgen ik heb ik eerst voor het jongvee gezorgd en de melkstal schoon gespoten, dit noemen ze de milking parlour. Na het eten hebben we één koe naar de veiling gebracht voor slacht. Vandaar uit gaan ze naar het slachthuis. Vertegenwoordigers komen naar de veiling toe om het vee te in te kopen vee het slachthuis. In Nederland gaat dit er heel anders aan toe, in Nederland geeft je het vee mee aan een veehandelaar, iedereen mag kiezen aan welke veehandelaar hij zijn vee mee geeft. Vandaar uit gaat het vee naar het slachthuis en word het vee gekeurd door een onafhankelijk keuringsinstituut, zij beoordelen het vlees en vandaar uit word de prijs per kilo van het geslacht gewicht bepaald. Hierbij bij krijgt de melkveehouder zijn prijs per kilo en zet de veehandelaar er zijn eigen marge tussen voor de kosten die gemaakt zijn voor trantsport.
Na dat we na de veiling zijn geweest, zijn we vanuit de veiling met een omweg naar huis gereden. Hierbij heeft Gerald wat land van hem laten zien een de omgeving. Toen we terug kwamen heb ik een deel van de stal schoon gespoten en zijn we gaan eten. Na het eten hebben ik en Henri koeien klaar gezet om bekapt te worden, hierbij zijn bij 40 koeien de hoeven bekapt. Elke maand zoekt Gerald 40 koeien op die bijgewerkt moeten worden. In Nederland worden meestal 2 keer in het jaar alle koeien bekapt. Na dat alle koeien gesepareerd waren in een apart deel van de stal heb ik het erf opgeruimd en zijn we om 16:00 gaan melken.
Vandaag zijn er ook 2 mensen geweest om de 2 koeien die we gewassen en geschoren te beoordelen, dit jaar deden er 14 bedrijven mee. Vanavond was de prijsuitreiking en hierbij heeft mijn stage bedrijf voor de oude koe de eerste prijs gewonnen en voor je jonge melkkoe heeft hij de 2e prijs gewonnen. Dit zal vast komen omdat ik hem zo mooi geschoren heb . . . .

Donderdag 5 april 2012
Vandaag heb ik weer gezorgd voor het jongvee en zijn we in ochtend en middag heel de dag bezig geweest met stenen rapen. Dit was heel leuk werk . . . . .
Ochtends hebben we langs de rivier alle stenen uit het land gehaald en middags zijn we met de qaud rond over het land gereden om alle stenen weg te halen die met de vorst zijn boven gekomen. In dit perceel zitten zoveel stenen omdat het land heel laag licht en langs een rivier. Om 16:00 zijn we gaan melken. Na het melken heb ik nog geholpen bij een koe die een Lebmaag draaiing had, dit kan gebeuren na dat een koe gekalfd heeft en slecht gaat eten. Hierbij komt de lebmaag in een zodanige positie te liggen dat de koe niet goed meer kan functieneren

Vrijdag 6 april 2012
Vandaag is het goede vrijdag en zijn hebben we het belangrijkste stalwerk gedaan en zijn we daarna om 10:00 uur naar de kerk geweest. Hierbij hebben gezamenlijk gegeten en heel de dag rustig aan gedaan.
Om 16:00 zijn we weer gaan melken. Hierna zijn we om 19:00 naar een ijshockey wedstrijd geweest in London. Dit was in het stadion John Labot Centre. Vanavond speelden de twee teams, Saginaw uit Amerika en London Knigts uit Canada tegen elkaar. Het was een prachtige wedstrijd om te zien en uiteindelijk won London Knigts met 5-2.

Zaterdag 7 april 2012
Vandaag heb ik voor het jongvee gezorgd en wat balen verreden met de skid steer (bobcat). Middags heb ik heel de dag met de gazon maaier gras gemaaid bij de oude vervallen boerderij. Om 16:00 heb ik de koeien gemolken en daarna het jongvee opgestrooid.
Daarna hebben we avonds pizza gegeten en heb ik mijn week verslag geschreven.

Zondag 8 april 2012
Ochtends het jongvee verzorgd en om 10:00 uur zijn we naar de kerk geweest. Om 16:00 zijn Henri Gerard en ik de koeien gaan melken en hebben de ouders de zieke koeien en de kalfjes melk gegeven. Daarna zijn we om 19:00 naar de kerk gegaan.

Dit waren weer de gebeurtenissen van de afgelopen week

Goede Paasdagen!

Bedankt voor het bekijken van mijn blog!

  • 10 April 2012 - 05:45

    Jan:

    Volgens mij heb je het goed naar je zin. Als eens eerder quad gereden?
    Misschien voorstellen aan Rien om zo'n quad aan te schaffen, erg gaaf.
    Tussenhaakjes, ik wist niet dat koeien ook geschoren werden.
    Veel plezier en succes komende week. Kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes,

  • 10 April 2012 - 06:14

    José:

    Oh, gaaf dat je weer foto's hebt geupload. Had ik al gezegd dat je steeds meer op je vader gaat lijken? :)
    Enneh, goed scheerwerk man! Maar ja, je hebt natuurlijk al ruime ervaring met scheren (van jezelf). Enjoy!
    Xxxxx

  • 10 April 2012 - 17:10

    Jack Van Eekelen:

    Haha, ja ik ben al bekent met scheren, meestal worden alleen de koeien die ook buiten komen geschoren omdat ze met verschillende tempraturen te maken hebben. En show koeien worden geschoren omdat dit er netter uit ziet.

    Groete,
    Jack van Eekelen

  • 11 April 2012 - 07:45

    Maud:

    Wooohie wat een verhalen! super leuk, jij bent al helemaal gewent daar hoor ik wel hihi geniet er nog maar van want voor je het weet ben je weer terug in Hollandia :D:D

  • 12 April 2012 - 09:44

    Anita:

    Hello Jack
    Je heb weer een afwisselende week
    gehad
    Heel leuk om je te volgen
    Gr Moeder Anita

  • 12 April 2012 - 15:41

    Monique:

    Ha jack,

    wil je je email (hotmail) even checken ajb? Ik heb geen goe emailadres en geen telefoonnummer van je BPV-bedrijf...

    gr. Monique Botermans

  • 14 April 2012 - 12:22

    Ymke:

    woow je doet echt veel, leuuk
    & leuke foto's
    ziet er echt gaaf uit
    xxxxxx

  • 15 April 2012 - 09:50

    Sanne:

    Heeee, het is wel gaaf daar !
    & leuke foto's :)

    X sanne

  • 15 April 2012 - 10:02

    Marvin:

    Hoi jack! En ga je nog leuke dingen doen daar? Ik heb er nu al zin in

  • 15 April 2012 - 10:02

    Marvin:

    Hoi jack! En ga je nog leuke dingen doen daar? Ik heb er nu al zin in

  • 15 April 2012 - 21:56

    Marie-Louise:

    We hebben je verhaal weer gelezen, leuk dat jullie prijs hadden met je koeien bij de show.
    gr. Tante Wies

  • 17 April 2012 - 02:47

    Jack Van Eekelen:

    bedankt voor jullie leuke reactie's.

    Ik ben nog van plan naar de Niagra falls te gaan en ja zeker zijn we trots op de koeien met deze 1e en 2e prijs. de oude koe is pas geleden ingeschreven en kreeg 93 punten. Dit is zeer excellen.

    mijn volgende reis verslag heb ik er net opstaan met foto's erbij.

    Groete,
    Jack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Aylmer

Jack

-

Actief sinds 09 Maart 2012
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 25919

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 16 Mei 2012

Jack in Canada!!

Landen bezocht: