week 15 9 april t/m 15 april - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu week 15 9 april t/m 15 april - Reisverslag uit Aylmer, Canada van Jack Eekelen - WaarBenJij.nu

week 15 9 april t/m 15 april

Door: Jack van Eekelen

Blijf op de hoogte en volg Jack

16 April 2012 | Canada, Aylmer

Maandag 9 april 2012

Na vanmorgen het stal werk te hebben gedaan, gingen Gerald de tweede zoon van de Fam. Schipper met 2 qaud’s stenen zoeken. Na dat dit klaar was hebben we eerst middag gegeten. Na de middag hebben we de mais zaaimachine te voorschijn gehaald en klaar gemaakt om te zaaien. Toen dit gebeurd was hebben de koeien gemolken en zat de werkdag erop.

Deze hele dag heb ik mijn stagebaas niet gezien, hij was naar een koeien veiling toe, dit was 4 uur heen rijden en weer terug. Hierbij heeft hij een vaars gekocht. Een zeer mooi show koe voor later.

Dinsdag 10 april 2012

Na de algemene werkzaamheden hebben we een meeting gehad, hierin werd het voorjaarswerk besproken en de planning werd gewijzigd van de mensen die moesten melken, verder zijn er nog taken verdeeld en is er een rondvraag geweest. Na de meeting heb ik met Henri het kuil plein opgeruimd. Verder is er zand gebracht voor in de ligboxen van de koeien en brandstof voor de trekkers. Ook word er mest gereden op het maïs land. Na de middag hebben we heel de dag gewerkt aan de afrastering voor het jongvee.

Woensdag 11 april 2012

Na dat vanmorgen alle werkzaamheden gedaan zijn, zijn we naar een koeien veiling geweest. Deze veiling heten David Carson Farms & Auction Services, hierbij heeft Gerald nog een vaars gekocht. In beurt van de veiling heeft de vrouw van Gerald schipper 2 broes zitten. Langs een broer zijn geweest om een stier kalfje af te leveren. Deze word gebruikt als dekstier. Na dat we het stierkalfje hebben weg gebracht hebben nog een bezoek gebracht aan de zus van Grace schipper. Hierna zijn we weer naar huis gereden, op weg naar huis toe reden we langs een rivier die bijna helemaal droog stond. Ze vertelde dat ze dit nog nooit mee hebben gemaakt. Zo droog is het voorjaar hier. De rivier staat ook zo laag omdat ze in Canada een hele zachte winter hebben gehand en er bijna geen sneeuw is gevallen. Na dat we thuis zijn gekomen ben ik gaan melken en zat de dag er weer op.

Donderdag 12 april 2012

Vanmorgen heb ik mijn algemene werkzaamheden gedaan en ben ik na het eten alle jongvee hokken gaan uitmesten met skid steer. Alle hokken zijn leeg omdat Gerald gisteren alle vaars kalveren en stier kalveren heeft weg gebracht naar de mennonieten. Na dat is gebeurt was kwam Holstein Canada. Deze organisatie kwam langs om de koeien te beoordelen op de kwaliteit, type, frame, uier en benen. Het type van de koe de uitstraling. Kan ze veel melk geven en kan ze het aan. Het frame is de beoordeling op de bouw van de koe. Het Skelet. Bij het uier word bijvoorbeeld gekeken naar de speenplaatsing. Bij de benen let mijn op hoe de koe de benen weg zet, gebruikt en hoe de koe er op staat. Hierna ben ik gaan melken met Louis de vaste melker.

Vrijdag 13 april 2012

Na vanmorgen al het stalwerk gedaan te hebben, heb ik met Gerald de maïs zaai machine afgesteld. Hierbij letten we erop of er genoeg zaad per hectaren gezaaid is. Hierna hebben zijn we naar de John Deere dealer geweest. Hier verkopen ze trekker, landbouw werktuigen, zelfrijdende maïs hakselaars en combines. Hier hebben we onderdelen gehaald voor de maïs zaaimachine.

Na de middag zijn we gaan maïs zaaien, Gerald was eerder vertrokken dan mij en heeft me de weg uitgelegd. Ik kwam achterop met maïs zaad en kunstmest. Tijdens het zaaien word er kunstmest in de rij mee gezaaid. Zo word er voor gezorgd dat kunstmest beter benut word en sneller opgenomen kan worden. Mij was verteld dat ik de eerste weg links af moest en de tweede rechts, daarna nog 1,5 km rijden en dan ben je er. Ik eenmaal onderweg goed kijken, 1e links 2e rechts. Maar onder tussen was het wel 15 km rijden … . Het ligt hier allemaal wel een stukje verder uit elkaar als in Nederland. En onderweg was het ook niet zo vlak als in Nederland. Ik moest flik terug schakelen anders kwam ik niet boven met trekker en wagen. En eenmaal naar beneden is het flink bijremmen!! Eenmaal op het perceel heb ik even bijgepraat en ben ik opgepikt door de vrouw van Gerald Schipper. Na Dat Grace me thuis af heeft afgezet ben ik zijn we ik en Henri mest gaan rijden. Om 16:00 ben ik gaan melken en daarna zat de weg dag erop.
Avonds ben ik met Corne de Meier, een klasgenoot van mij naar Port Dover geweest. Dit is een motor evenment dat elke vrijdag de 13 word georganiseerd. www.pd13.com. Het was deze keer vrij rustig maar het was mooi om een keer gezien te hebben.

Geschiedenis, vrijdag 13e Port Dover

Iedere vrijdag de 13de komen er tussen de 100.000 en 250.000 motor rijders vanuit Noord Amerika en Canada naar Port Dover. Port Dover is een plaats aan het grote meer Lake Erie. Het motor evenement is begonnen met een groepje jongens die op iedere vrijdag de 13e naar Port Dover kwamen om wat rond te toeren en wat te eten enz. Ondertussen is dit het grootste motor evenement van heel Noord Amerika en Canada.

Zaterdag 14 april 2012

Na het algemene stal werk gedaan te hebben. Heb ik met Henri mest gereden. Dit was helaas zo afgelopen omdat dat ging regenen. Dit kon het land goed gebruiken was dit is eerste serieuze regenbui sinds dat ik er ben. Vandaag is er rond de 10/15 mm regen gevallen. Middags heb ik wat huiswerk gedaan en om 16:00 ben ik gaan koeien melken. Avonds heb ik met Henri een Film gekeken.

Zondag 15 april 2012

Morgens om 5:00 heb ik koeien gemolken met Louis. Ik had gezorgd voor een goed ombijt en een large koffie. Deze halen we altijd de Tim Hortons, de koffie shop van Canada. In ieder plaats kun ejje er wel een vinden. In de Plaats Londen staan er wel 12. Deze had ik gehaald voor ons 3e. Gerard zorgt voor het koeien drijven, de koeien staan in 5 groepen. Hij zorgt ervoor dat de 5 groepen op tijd in de wachtruimte zijn en terug komen in de goede stal. Louis zij, ‘Oowww Thanks, I miss you over 5 week’s. Wij kunnen het samen heel goed worden en leer veel Engels van hem.

Om half 10 was ik klaar met het stal werk en ben vervolgens me gaan omkleden om naar de kerk te gaan. Na de kerk hebben we gegeten en ben daarna middags naar bed gegaan. Om 16:00 zijn we gaan melken en heb ik de koeien gedrijft.


  • 17 April 2012 - 06:08

    José:

    Hi Jack. Go, wat gaat het hard. Nog maar 4 weken en je 'werkvakantie' is voorbij. En je wilt nog zo veel doen en zien.
    Ik ben een paar keer voor mijn werk in Italie geweest, in Milaan. Ook daar gingen ze koffie halen bij een koffieshop.
    Dat was daar in de stad, op de hoek van de straat maar hoe ver van de boerderij moet jij koffie gaan halen?
    Leuk he, om andere gewoontes te zien en mee te ervaren. Wat zul je rijker terugkomen naar Noordhoek door de mooie ervaringen. Enjoy! Vele groetjes XX

  • 18 April 2012 - 10:59

    M.l.van Aard:

    Wat een stage hé, dit pakken ze je nooit meer af al dit ervaringen.
    De tijd gaat wel snel.
    Bij ons gaat alles z'n gangetje geen bijzonderheden.
    Gr. Tante Wies

  • 18 April 2012 - 20:20

    Yvonne:

    Heey Jacky ... de oplader van Ymke was stuk, dus we konden even niet skypen afgelopen weekend.
    Maar het gaat allemaal nog goed zie ik.
    We missen je! Groetjes sanne & ymke & tante Yvonne. X

  • 20 April 2012 - 09:07

    Coen Van Hees:

    Hoi Jack,

    Klinkt erg goed daar in Canada. Zo te horen heb je het ook erg naar je zin. Maar ja met werkzaamheden op de percelen past ook wel bij jou. Dit in combinatie met melkvee...volgens mij voor jou een hele goede combinatie!

    Veel plezier nog de komende weken!

    gr.

  • 22 April 2012 - 19:15

    José:

    Foto's gezien bij je klasgenoot van je uitje van zaterdagavond. Geen Heineken bier zie ik maar het zal toch wel lekker gesmaakt hebben. Groetjes

  • 22 April 2012 - 19:58

    Gert Van Adrichem:

    Hoi Jack, hier een berichtje van ons.
    zo te lezen heb je het goed naar je zin.
    Hier in Nederland blijft het maar regenen.
    Nog geen maisland klaargemaakt dus.
    Leuk de foto's , ziet er allemaal indrukwekkend uit.Houdoe he
    gr Gert,Elian,Rick, Wouter en ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Aylmer

Jack

-

Actief sinds 09 Maart 2012
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 25934

Voorgaande reizen:

22 Maart 2012 - 16 Mei 2012

Jack in Canada!!

Landen bezocht: